Montessori a kranio

Marie Montessori byla jedna z prvních biodynamických kraniosakrálních terapeutek na světě

 

Ten­to pří­běh se ode­hrál už před řadou let. Spo­ju­je dva zdán­li­vě nesou­vi­se­jí­cí obo­ry: peda­go­gi­ku Marie Mon­tes­so­ri a kra­ni­o­sa­král­ní bio­dy­na­mi­ku.

 

Marie Montessori a kraniosakrální terapie

 

Ital­ská lékař­ka Dr. Maria Mon­tes­so­ri (1870 – 1952), zakla­da­tel­ka vzdě­lá­va­cí­ho a výchov­né­ho kon­cep­tu nesou­cí­ho její jmé­no, a ame­ric­ký lékař Dr. Wil­li­am Gar­nier Suther­land (1873 – 1954), zakla­da­tel kra­ni­o­sa­král­ní tera­pie, žili ve stej­né době. Nemám infor­ma­ci o tom, zda se ti dva někdy setka­li nebo zda se vědo­mě nějak ovliv­ňo­va­li. Fakt je, že v jejich prá­ci je mož­né najít vel­ké množ­ství shod­ných rysů. Oba dospě­li k podob­ným závě­rům, kte­ré apli­ko­va­li v růz­ných obo­rech: Maria Mon­tes­so­ri ve škol­ství a Dr. Suther­land ve zdra­vot­nic­tví.

 

Embryologie

Dr. Mon­tes­so­ri i Dr. Suther­land se inten­ziv­ně zabý­va­li embry­o­lo­gií, kte­rá byla v té době čer­s­tvě obje­ve­nou dis­ci­plí­nou. Byli fas­ci­no­vá­ni teh­dej­ší­mi nový­mi poznatky o pre­na­tál­ním vývo­ji člo­vě­ka. Shod­ně popsa­li, že embry­o­lo­gic­ký vývoj dítě­te je řízen něja­kou vnitř­ní silou. Může­me tomu říkat epi­ge­ne­tic­ké síly, dech živo­ta, tide nebo jak­ko­li jinak, vždy jde o totéž. Vnitř­ní sílu, kte­rá řídí a orga­ni­zu­je jed­not­li­vé fáze embry­o­nál­ní­ho vývo­je, tvor­bu jed­not­li­vých ana­to­mic­kých struk­tur, jejich růst a vývoj. A násled­ně porod a pak dal­ší vývoj mimo dělo­hu. Maria Mon­tes­so­ri stej­ně jako Wil­li­am Suther­land ve svém díle shod­ně pou­ka­zu­jí na to, že tato síla je v nás pří­tom­na po celý život.  Exis­tu­je něco uvnitř v nás, co vede malé děti k tomu, aby se v urči­tou dobu zača­ly pře­tá­čet na stra­nu, pla­zit se, lozit po čtyřech, cho­dit, komu­ni­ko­vat, počí­tat atd.

Zkus­te si před­sta­vit, že bys­te měli napsat návod, jak by se měl lezou­cí člo­věk postup­ně, krok za kro­kem, nau­čit cho­dit. Včet­ně růz­ných nestan­dard­ních situ­a­cí zahr­nu­jí­cích pře­káž­ky, scho­dy, dve­ře. Asi by to bylo dost kom­pli­ko­va­né a nako­nec by to stej­ně nefun­go­va­lo. Při­tom kaž­dé zdra­vé dítě to zvlád­ne. Kaž­dé dítě má v sobě vnitř­ní vede­ní, kte­ré ho vede správ­ným smě­rem růstu, obje­vo­vá­ní, uče­ní. 

 

 

Kraniosakrální terapie

Všich­ni máme v sobě sílu, kte­rá zaří­dí, že dětem začnou růst zuby, vla­sy, roz­ví­jet se jed­not­li­vé orgá­ny a růst růz­né čás­ti těla. Sílu, kte­rá se posta­rá o to, že když spad­ne­me a roz­bi­je­me si kole­no, po chví­li se nám zaho­jí. Když si zlo­mí­me kost, za něja­kou dobu sros­te. Tato síla se posta­ra­la o to, že jsme si kdy­si vytvo­ři­li plně funkč­ní tělo se vše­mi vnitř­ní­mi i vněj­ší­mi orgá­ny. Ví, jak mají jed­not­li­vé čás­ti vypa­dat, a kdy­ko­li je při­pra­ve­ná je zno­vu navrá­tit do zdra­vé­ho sta­vu. Všich­ni v sobě máme vede­ní, kte­ré se sta­rá o náš vývoj, roz­voj i léče­ní.

Dok­tor Suther­land se ve svém bádá­ní zamě­řil na vyu­ži­tí této síly pro léče­ní svých paci­en­tů. Nazval ji Dech živo­ta a meto­du nazval kra­ni­o­sa­král­ní tera­pie. Paci­en­ti, kra­ni­o­sa­král­ní prak­ti­ci a i někte­ří léka­ři po celém svě­tě toto dob­ře zna­jí a den­ně vyu­ží­va­jí. Tera­peut pozo­ru­je, vytvo­ří vhod­né pod­mín­ky a pod­po­ru­je tuto sílu uvnitř těla. Tím je posí­le­na vita­li­ta a schop­nost rege­ne­ra­ce. Lid­ské tělo a mysl se násled­ně samy uve­dou do zdra­ví a rov­no­váhy a dochá­zí k postup­né­mu ode­zní­vá­ní zdra­vot­ních potí­ží.

Ten­to kon­cept ve sku­teč­nos­ti není nijak nový. Již per­ský filo­zof Avi­ce­na (980‑1037) napsal, že „Zdra­ví není umož­ňo­vá­no léka­řem, ale vyš­ším řídí­cím prin­ci­pem, kte­rý dává for­mu hmo­tě.“

kraniosakrální terapie a Montessori

 

 

Pedagogika Montessori

Dok­tor­ka Mon­tes­so­ri se ve svém vědec­kém zkou­má­ní zamě­ři­la na vývoj, vzdě­lá­ní a výcho­vu dětí.  Vypra­co­va­la sys­tém, kte­rý respek­tu­je tuto vnitř­ní sílu v kaž­dém dítě­ti, a sna­ží se ji co nej­e­fek­tiv­ně­ji pod­po­ro­vat. Kom­plex­ní meto­di­ku, jak vytvo­řit pod­mín­ky pro to, aby se dítě moh­lo roz­ví­jet v sou­la­du se svým vnitř­ním vede­ním, potře­ba­mi, sen­zi­tiv­ní­mi obdo­bí­mi na urči­té čin­nos­ti atd. Uči­tel pozo­ru­je a vytvá­ří pod­mín­ky a pod­po­ru­je dítě.  Dítě vede­né svou vnitř­ní moti­va­cí se samo učí a roz­ví­jí. S tro­chou nad­sáz­ky lze tedy říct, že Dr. Mon­tes­so­ri byla jed­na z prv­ních bio­dy­na­mic­kých tera­pe­u­tek na svě­tě. Její vzdě­lá­va­cí sys­tém fun­gu­je dodnes. Uči­te­lé a rodi­če dětí v Mon­tes­so­ri ško­lách a škol­kách po celém svě­tě to dob­ře zna­jí. Víte, jak se pozná, že to fun­gu­je? Děti to baví, jsou zdra­vé a sebe­vě­do­mé.

Pokra­čo­vá­ní příš­tě. Koho to zají­má, těš­te se.

Pokud bys­te chtě­li Mon­tes­so­ri pří­stup pro své dítě, najdě­te si ško­lu nebo škol­ku ve svém oko­lí. Je jich čím dál více. Exis­tu­jí i jiné alter­na­tiv­ní ško­ly a škol­ky, kte­ré respek­tu­jí při­ro­ze­né potře­by dětí.

 

Pokud potře­bu­je­te kra­ni­o­sa­král­ní bio­dy­na­mic­kou péči v Pra­ze nebo ve Zlí­ně, kon­tak­tuj­te mě.

Ti, co mají rádi vodu a chtě­li by pod­po­řit své vnitř­ní zdra­ví ve vod­ním pro­stře­dí, se u mě mohou objed­nat na WATSU ve Zlí­ně či v Pra­ze.

Navštivte mě na sítích

Vyzkoušejte klid